ديجيتال ماركتينگ / تبليغات و بازاريابي
 
نويسندگان
مطالب تصادفی
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
چت باکس
آمار
امروز : 7
دیروز : 2
افراد آنلاین : 1
همه : 587

پاسخ به سؤالات درباره‌ ساختار نشاني وب (URL) و معماري اطلاعات بسيار گمراه‌كننده است، اما موضوع مهمي براي آگاهي است. با اينكه تأثير هوش مصنوعي نسبت به مباحث مربوط به نشاني وب بيشتر است، اما توصيه‌هاي ارائه شده براي هوش مصنوعي، به چگونگي ساختار بندي نشاني وب ختم مي‌شود. در اين مقاله، ويل كريچلو، اين دو مبحث را بررسي كرده و سؤالاتي راهنما براي بررسي هر يك را به اشتراك گذاشته است.

 

سلام به همگي، به وبسايت ما خوش آمديد. من ويل كريچلو، يكي از بنيان گذاران Distilled هستم و به شما برخي از نكات پايه‌اي را آموزش خواهم داد. هدف من از اين مقاله، بيان تفاوت‌هاي ميان ساختار نشاني وب و معماري اطلاعات است، اين موضوع از اين نظر اهميت دارد كه اغلب افراد اين دو مفهموم را با هم اشتباه مي‌گيرند و يا آن‌ها را ادغام مي‌كنند و با همين ديدگاه توصيه‌هايي را هم به ديگران ارائه مي‌كنند.

ديدگاه من براي نوشتن اين مقاله، نگاهي سئو محور به موضوع است. بنابراين پژوهشي وسيع‌تر براي معماري اطلاعات مورد نياز است. اما آن‌چه در اين جا مد نظر ما است، عبارتند از: چه چيزي براي موتورهاي جستجو اهميت دارد و چه چيزي هنگام جستجو كردن براي كاربران مهم است؟ بنابراين برخي از مفاهيم اساسي نظير مفهوم ساختار نشاني وب را به هم پيوند مي‌زنيم اما آن‌چه مورد توجه ما خواهد بود، مسير نشاني اينترنتي، يعني آن‌چه بعد از نام دامنه مي‌آيد خواهد بود (www.example.com/whatever-comes-next)

دو روش اصلي براي ساختاربندي نشاني وب وجود دارد. شما مي‌توانيد از زير پوشه‌ها و يا نشاني‌دهي مستقيم به صفحات خود استفاده كنيد. هريك از اين راهكارها، نقاط ضعف و قوت خود را دارند و براي هر كدام هزاران توصيه و پيشنهاد وجود دارد. معمولاً آنچه در ميان افراد رايج شده اين است كه به طور كلي نشاني‌هاي وب كوتاه‌تر بهتر از بلندترها هستند، اما به طور ميانگين بهتر است كه كلمات كليدي شما در نشاني وب استفاده شود.

در مورد اين موضوعات هنوز هم مناقشه وجود دارد، به همين دليل بايد هنرمندانه‌تر به ساختار نشاني وب نگاه كنيد. اكثر اوقات مي‌بينم كه افراد سعي مي‌كنند توصيه‌هايي براي معماري اطلاعات ارائه دهند اما در پايان به صحبت درباره‌ ساختار نشاني وب مي‌پردازند. هدف من اين است كه چنين مباحثي را به چالش بكشم، چراكه ما مي‌‌دانيم دقيقاً درباره چه موضوعي صحبت مي‌كنيم.

به نظر من اين ابهام زماني به وجود مي‌آيد كه ما درباره‌ي اين پرسش كنيم كه كدام صفحات در سايت ما وجود دارد و چه سلسله مراتبي بين اين صفحات و گروه‌هاي صفحات وجود دارد.

سؤالات ساختار نشاني وب

چه صفحاتي وجود دارند در برخي از سطوح، به وضوح سوال نشاني وب است. اگر به صفحه‌ /shoes/womens برويد، آيا با وضعيت ۲۰۰ مواجه مي‌شويد؟ آيا صفحه‌اي وجود دارد كه به سايت من بازگردد؟ اين سؤال، اساساً سؤالي درباره نشاني وب است. اما اگر كمي بيشتر بر موضوع متمركز شويد و بررسي كنيد كه چه دسته‌اي از صفحات يا گروهي از صفحات در وبسايت وجود دارند، سوالي درباره‌ معماري اطلاعات پرسيده‌ايد و به طور دقيق سؤال درباره‌ چگونگي ساختاربندي و سلسله مراتب آن‌ها، مربوط به معماري اطلاعات است.

اما اين موضوع زير سؤالات سلسله مراتبي نشاني وب مدفون شده است. بنابراين زماني كه به عنوان مثال زيرگروه كفش‌هاي زنانه‌ قرمز رنگ در يك سايت تجاري را بررسي مي‌كنيد، هم مي‌توانيد نشاني مستقيمي براي آن در نظر بگيريد و هم ‌مي‌توانيد از زير پوشه براي آن استفاده كند. اين مورد يك سؤال نشاني وب خالص است. اما در زير سؤالي درباره‌ معماري اطلاعات مدفون شده است، سؤالي كه ما را به آن رسانده است.

به نظر من ممكن است كه نكته‌ كليدي زماني مشخص شود كه بپرسيد: صفحات داراي جزييات شما كجا قرار دارند؟ صفحه‌ محصول را براي يك سايت تجاري، در نظر بگيريد. شما مي‌توانيد فقط صفحه‌ /product-slug داشته باشيد. به طور ايده‌آل نشاني اين صفحه مي‌تواند به جاي تعدادي عدد بي‌مفهوم، چند نوع از كلمات كليدي توصيفي در خود داشته باشد. شما مي‌توانيد آن را مانند آدرس بالا به ريشه دامنه متصل كنيد و يا در زير پوشه‌اي قرار دهيد كه با موضوع آن مرتبط است.

به اين ترتيب اگر صفحه مورد نظر مربوط به يك جفت كفش زنانه قرمز باشد، مي‌توانيد آن را مثلاً در نشاني slug/shoes/women/red قرار دهيد. براي هريك از اين موارد نقاط ضعف و قوتي وجود دارد كه نمي‌خواهيم عميق‌تر به آن‌ها بپردازم. اما به طور كلي نكته‌ اساسي اين است كه شما مي‌توانيد مستقل از سؤالات معماري اطلاعات، درباره‌ نشاني‌هاي وب تصميم بگيريد.

سؤالات معماري اطلاعات

نوبت آن رسيده كه درباره معماري اطلاعات صحبت كنيم، زيرا به طور كلي اين سؤالات، مواردي تأثير گذار بر كارايي جستجوي وبسايت شما هستند. همان‌طور كه پيش‌تر هم اشاره كردم، اين سؤالات اساساً به اين موضوع مي‌پردازند كه كدام صفحات وجود دارند و سلسله مراتب آن‌ها چيست.

  • چه تعداد از سطوح دسته‌بندي و زير دسته‌ها را در وبسايت خود داشته باشم؟
  • در نماي ناوبري چه كاري انجام مي‌دهيم؟
  • آيا بايستي تا دو سطح پيش برويم؟
  • آيا بايد تا سه سطح پيش برويم؟
  • آيا به همه‌ صفحات اجازه مي‌دهيم كه خزش و ايندكس شوند؟
  • چگونه ميان صفحات مختلف پيوند برقرار مي‌كنيم؟
  • چگونه ميان محصولات مختلفي كه در يك دسته يا زير دسته هستند پيوند برقرار مي‌كنيم؟
  • چه مسيري را براي دستيابي به اطلاعات بيشتر در مورد يك محصول بايد طي كرد؟

چنين سؤالاتي واقعاً اثر گذار هستند. آن‌ها تغييراتي مهم را هم در مبحث سئو و هم خزش سايت ايجاد مي‌كند. وقتي يك خزنده‌ موتور جستجو به سايت شما وارد مي‌شود و مي‌پرسد «من مي‌خواهم همه‌ي صفحات سايت شما را كاوش كنم، همه صفحات داراي جزييات را خزش كنم»، مسير دسترسي و كليك روي لينك‌هاي سايت چگونه است؟

به اعتبار لينك و مسيرهاي لينكي توجه كنيد

اعتبار لينك هم فاكتوري بسيار مهم است. ساختار لينك‌دهي داخلي شما تعيين كننده‌ چگونگي رتبه‌دهي صفحات (PageRank) و ساير شاخص‌هاي لينكي موجود براي سايت شما است. به همين علت داشتن مسير لينكي عالي به محصولات، بين محصولات مختلف، بين دسته‌ها و سلسله مراتب موجود، حياتي است. چگونه بهترين مسير لينكي از صفحات مهم را به صفحات ارائه‌ جزييات محصول و صفحات پيش از آن را طراحي مي‌كنيم؟

تصميمات هوش مصنوعي خود را پيش از ساختار نشاني وب اتخاذ كنيد

پس از اتخاذ تصميمات دلخواه درباره‌ هوش مصنوعي، مي‌توانيد به صورت مستقل تصميم بگيريد كه كدام نشاني وب، چه ساختاري داشته باشد.

سؤالاتي درباره‌ سئوي معماري اطلاعات وجود دارد و حياتي‌ترين موضوع اين است كه بدانيد، شما مي‌توانيد همه‌ تصميمات مربوط به معماري اطلاعات، شامل اين‌كه كدام صفحات وجود داشته باشند، كدام زير دسته‌ها ايندكس شوند، چگونه بين محصولات هم‌خانواده ارتباط برقرار كنيد و ساير موارد لينكي را اتخاذ كنيد. شما مي‌توانيد تمامي اين تصميم‌ها را گرفته و پس از آن و به صورت مستقل ساختار هر يك از نشاني‌هاي وب را تعيين كرده و براي صفحه‌ مورد نظر استفاده كنيد.

مهم است كه از چنين سؤالاتي غافل نشويد اما تجربه‌ من نشان مي‌دهد كه اين طور نيست. افراد مختلف معمولا درباره‌ سؤالات مربوط به ساختار نشاني وب صحبت مي‌كنند و ابتدا در مورد آن‌ها تصميم‌گيري مي‌كنند، اما همانطور كه پيش از اين هم اشاره كردم، روش برعكس آن درست است و بايد تصميمات مربوط به معماري اطلاعات را اتخاذ كرده و بر اساس بهترين آن‌ها ساختار نشاني وب را تعيين كنيد. انتخاب نشاني وب از ميان نشاني‌هاي طولاني، تشريحي و يا كوتاه موردي هنري است تا علمي و بر مبناي نگرش شما به موضوع است.

اين مقاله مقدمه‌اي براي يك موضوع بنيادي است. اميدوارم از خواندن اين مقاله راضي باشيد و اميدوارم به زودي مقالات ديگري مرتبط با اين موضوعات را منتشر كنم.

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۱۰ آذر ۱۳۹۹ ] [ ۰۲:۲۳:۳۸ ] [ سميرا ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب